Laat het verleden voor je werken!


Succes wil je natuurlijk vieren! 

Er is een mijlpaal bereikt en dat mag de hele wereld weten. Je wilt je klinkende resultaat laten zien aan relaties, klanten, je medewerkers natuurlijk en misschien ook wel het grote publiek. Maar nog veel liever zou je willen vertellen wat je nieuwe plannen zijn.

Onze tip: gebruik het verleden – de weg naar die schitterende mijlpaal – om de toekomst neer te zetten. Schets de weg die je hebt afgelegd, laat zien hoe veel je er voor hebt gedaan en hoe je steeds voortbouwde op het verleden. Hou het verhaal wel menselijk en invoelbaar. Vertel wat je vertrekpunt was. Het knelpunt, het inzicht en de weg naar de oplossing. Wie je nodig had, wie er meehielp en wat hun persoonlijke drijfveren waren. Je toekomstplannen krijgen op die manier een vanzelfsprekendheid die ze vaart en impact geeft.

Vervolgens laat je zien wat jouw resultaat betekent, nu en in de toekomst. Het is sterk als je dat verhaal laat vertellen door de mensen ‘voor wie je het doet’. Wat betekent het voor hen? Zo laat je zien dat jouw organisatie van waarde is voor de samenleving. Daarna hoef je je toekomstvisie en plannen alleen nog maar in te koppen.

En je kunt verder gaan. Je geschiedenis is een schatkist als het gaat om het ontdekken van het DNA van de organisatie. Onze ervaring is dat huidige waarden en doelen – ‘waartoe zijn wij op aarde’ – vaak al zo oud zijn als de organisatie zelf, ook als ze nog maar kortgeleden zijn geformuleerd. Door te laten zien hoe de organisatie al die jaren vorm heeft gegeven aan dezelfde waarden en doelen creëer je nog meer impact. Het geeft statuur. Al helemaal in het buitenland, waar traditie en leeftijd in nog veel meer in aanzien staan dan bij ons.!

Een veelzeggend voorbeeld, wel van wat langer terug. In 2015 bestond De Friesland Zorgverzekeraar 200 jaar. Dat moest herdacht worden met een mooi boek. Een paar jaar eerder had ik voor hen de geschiedenis van de ziekenfondsen in Friesland onderzocht. Dat had een mooi boek opgeleverd – maar bijna niemand in de organisatie wist dat nog. Zo gaat dat nou eenmaal in de hektiek van alledag. Men was blij toen men ontdekte dat die organisatiegeschiedenis al op papier stond. Alleen de laatste jaren moesten worden aangevuld. Louwke en ik lazen strategische beleidsplannen, nieuwe koersen en interviewden toenmalig topvrouw Diana Monissen. De boodschap van dat moment was duidelijk: De Friesland haalt het onderste uit de kan om de zorg betaalbaar, toegankelijk en dichtbij te houden, in samenspraak met verzekerden en zorgaanbieders.

Was die boodschap nieuw? Hoe dachten de vele rechtsvoorgangers van De Friesland eigenlijk over hun maatschappelijke opdracht? Eerlijk is eerlijk, we vonden een paar fondsen die primair opgericht waren op artsen van voldoende inkomen te voorzien. Maar het merendeel vond dat goede gezondheidszorg nu eindelijk bereikbaar moest worden voor de gewone man. Niemand mocht bij ziekte meer aan de bedelstaf raken, vonden bijvoorbeeld de oudste fondsen Regt door Zee (1815), Sneek en Omstreken (1844) en Eendracht maakt Macht (1895).
Een sociale zorgverzekeraar willen zijn, een zorgverzekeraar met een menselijk gezicht: dat zit dus al 200 jaar in het DNA van De Friesland Zorgverzekeraar. Daarmee bracht het gedenkboek Twee eeuwen De Friesland Zorgverzekeraar een krachtige boodschap.

Je geschiedenis maakt duidelijk wie je bent en waar je voor staat. Ook aan jezelf. Besef van waar je vandaan komt en wat je heeft gevormd, geeft een diepere laag aan de waarden van een organisatie. Het geeft een organisatie smoel en identiteit, en maakt het tot een club waar je bij wilt horen, waar je zaken mee wilt doen, waar je klant wilt zijn. Deze verborgen schat ligt er. Maak er gebruik van!

De Schrijfprofs hebben de expertise om die geschiedenis boven water te halen. In woord en beeld. En die kennis willen we graag met je delen. Neem gerust contact op met Louwke of Helma voor een verkennend gesprek.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *