Hoe zorg je ervoor dat meer mensen gaan meedoen, hoe zorg je voor verbinding?
Laat zien wat we aan het doen zijn, is vaak het antwoord. Etaleer! Alle hoop is dan gevestigd op communicatie. Er komt een nieuwsbrief of een website, en berichten op de sociale media niet te vergeten. Bijeenkomsten, nieuwe projecten en bewonersinitiatieven worden positief belicht, wat er gebeurde en wie er kwam. Met hier en daar een kritische kanttekening – prachtig volgens het boekje. Maar de bewoners van Jachtlaan 17 doen nog steeds niet mee. Want nieuwsberichten, feiten en cijfers, daar worden zij niet warm of koud van. We zijn een beetje allergisch geworden voor ronkende PR.
Dus zo moet het niet!
Maar je kunt wel iets anders doen.
Ga aan de slag met storytelling. Want echte verbinding begint met inleven. En dat doen wij mensen het best via verhalen. Authentiek, persoonlijk, menselijk, waargebeurd en verteld vanuit emotie. Dus inclusief de shit en het plezier, de tegenslag en wat hielp om er bovenop te komen. Hoe pak je dat aan?
Het begint met luisteren. Ga luisteren naar de verhalen. Luisteren alleen al zorgt voor verbinding en betrokkenheid. Mensen voelen zich gehoord en gezien. Je krijgt ook verhalen los van een gemeentelijke agenda of de agenda van professionals. Wat vinden mensen écht belangrijk? Het mooie aan die bijvangst is dat je zo echt in de haarvaten komt van een wijk.
Vervolgens is het zaak de verhalen te delen op een platform. Publiceren vergroot trots en kan de kring van betrokkenheid vergroten. Vooral als het verhaal tastbaar en voor iedereen zichtbaar is, en mensen het onder de arm kunne meenemen. Zoals die oude dame die haar huis bijna niet meer uitkwam, maar op een dag met haar breiwerkjes in de buurtkrant stond. Daar was ze zo trots op, de krant ging mee naar de supermarkt, ze liet het de familie zien, de buren….
Verhalen zijn de snelweg naar ons gevoel. We vinden onszelf dan wel rationele wezens, maar 99 procent van onze beslissingen wordt gestuurd door onze emoties. Dus ook we willen meedoen in de participatiesamenleving – of niet.
O ja, storytelling houdt hiermee natuurlijk niet op. De volgende stap is het analyseren van de persoonlijke verhalen, liefst met een groepje betrokken bewoners, professionals, ambtenaren en/of raadsleden. Daar komen thema’s en succesfactoren uit om de betrokkenheid verder te vergroten, maar ook hobbels en vooroordelen… Samen lessen trekken vergroot de betrokkenheid omdat het mensen grip geeft op de situatie. Ze kunnen meewerken aan verandering! Tegelijkertijd zet het onderwerpen op de agenda van bestuurders en professionals: wat is er nodig om de betrokkenheid te faciliteren?
De Schrijfprofs hebben de expertise om die verhalen boven water te halen. In woord en beeld. En die kennis willen we graag met je delen. Neem contact op met Helma of Louwke voor een verkennend gesprek.